torsdag 30 augusti 2012

Torsdagstopp

Dagens projekt:
Sorbetto top från Colette patterns


Här om dan såg jag en så fin version av det här mönstret att jag var tvungen att sy en själv. Visst har jag tänkt göra det länge, men när jag faktiskt tänkt sätta igång tidigare gav skrivaren upp och efter det blev glömde jag lite bort det. Men nu blev det av, äntligen! Tyget är samma som till den här tunikan.



 Eftersom jag mina höfter är betydligt bredare än en provdocka så var jag som vanligt tvungen att bredda några storlekar från midjan ner till fållen. Hur lätt som helst! Men det är väl bara att erkänna att det inte alltid känns så kul att behöva öka TRE storlekar för att få plats med höfterna. Men men...

Snedslån runt hals- och armar har jag klippt till själv. Den blev kanske i smalaste laget och om jag ska vara helt ärlig var den förjävlig att få på plats. Jag misstänker att det hade varit lite lättare om den varit lite bredare, men främst beror det nog på att tyget är så tunnt. En lite stabilare snedslå är helt klart lättare att hålla ordning på. Men vill man ha samma tyg som i resten av plagget blir det som det blir.

Jag kommer absolut använda det här mönstret fler gånger! Så lätt att sy och går att variera i det oändliga. Nu är den ju ganska lös för att den ska dras på över huvudet, men om man vill går det ju att slimma till den och sy ett blixtlås i sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar