lördag 4 augusti 2012

En kjol med snöflingor

Länge har jag tänkt att jag behöver utöka min garderob med fler kjolar. Klänningar syr jag ju på löpande band, men kjolar har jag bara sytt några få. Helt ärligt så har jag inte varit nöjd med de flesta kjolar jag sytt, för att de helt enkelt inte passar som de ska.

Igår bestämde jag mig för att sy en "paper bag waist skirt".
Det finns ett antal olika varianter på den här typen av kjol, men jag valde att göra en med veck bara på sidorna istället för hela vägen runt midjan.


Tyget är ett patchworktyg som jag haft liggande länge utan att veta vad jag ska sy av det. Snöflingorna är väl inte så somriga precis, men vad gör det? Den här sommaren är ju knappast särskilt somrig den heller.


Kjolen har ett blixtlås bak, fyra hällor och ett knytband/skärp i samma tyg som kjolen. Det var verkligen en enkel och snabb modell att sy, särskilt då jag sydde fållen på maskin. Blixtlåset däremot sydde jag för hand, jag tycker det blir finast så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar