söndag 31 augusti 2014

Virkade tofflor

Länge länge har jag letar mönster till stickade eller virkade tofflor.
Vid det här laget har jag samlat på mig en hel del inspiration och tänkbara modeller, och jag måste säga att ett par virkade converse i vuxenstorlek vore fantastiskt. Men i väntan på att någon (eller jag skälv?) knåpar ihop ett riktigt jävla bra mönster till ett par sådana så bestämde jag mig för att virka en helt annan modell.


Mönstret finns både på ravelry och etsy och heter "Red Rib Wrap Slippers".
Som ni ser så blev mina svarta, för det var det enda passande garnet jag hittade i min garnlåda. Men lika glad för det är jag och man kan ju alltid göra ett par till (eller fem).

Vanligtvis virkar jag inte så mycket så det blev lite kaos i hjärnan att läsa ett virkmönster på engelska, och det är alltid extra förvirrande att det amerikanska virktermer och brittiska virktermer inte är desamma. Ni förstår att det kan bli lite kortslutning när single crochet är samma sak som double crochet, samtidigt som double crochet är samma sak som treble crochet. Men som tur är finns youtube, och google och en massa bloggar som kan förklara precis allt och lite till.

Mycket text och mycket bilder gör att det känns som ett jätteprojekt men när jag väl satte mig in i det hela var det inte så krångligt. Sen hittade jag diagrammet på sista sidan och där kan man ju utläsa ganska mycket. I slutändan gick det ändå ganska snabbt, även om jag skulle behöva öva lite mer på att virka jämnt. Den högra (som jag gjorde först) blev mycket större än den vänstra (irriterande)! Men eftersom den vänstra passade bättre repade jag upp den högra och började om... vilket resulterade i att den högra blev mindre än den vänstra *suck* Jaja, jag får på den på foten och skillnaden i storlek är mindre än tidigare så jag får nog se mig som ganska nöjd ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar