lördag 21 januari 2017

Stickad poncho

När ens arbetsplats är ett gammalt hus där det är ganska kallt en stor del av året är lager på lager bra. Dagligen svepte jag in mig i en sjal i merinoull för att hålla värmen, men tänkt att en poncho skulle vara det perfekta plagget att dra på mig.


I höstas började jag spåna på modeller och hittade en jag gillade på kaki.se som är en väldigt enkel variant: två rektanglar som man syr ihop kortsida mot långsida med en stickad rullkant i halsringningen. Deras variant har också en virkad kant, men det har inte min.



Jag var runt och klämde på garner och det stod mellan ull och alpacka. Tillslut valde jag alpackagarnet Indiecita från Naturgarn, vilket är samma garn som kaki använder i sin modell (mönster går att köpa hos dem). 


Med en så enkel modell bestämde jag mig för att sticka utan mönster och jag tycker nog det blev ett ganska lyckat resultat. Ponchon är helt slätstickad, men nog skulle det vara fin i mosstickning eller kanske med kablar, särskilt om man väljer en annan färg så mönster framträder tydligare.

Hann bli klar med den före jul så den har varit med några vändor på jobbet redan och den värmer alldeles lagom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar