tisdag 11 december 2012

Kakbak och julkulor

Julen är ju nära nu, och det finns ju alltid några saker man måste hinna med.
Nu har jag kommit igång med julbaket

Sugar cookies - lika söta som namnet antyder.

Sour cream horns - kanske mina favoriter bland de kakor vi alltid bakar till jul.
Degen är gjord på smör, mjöl, gräddfil och äggula och fyllningen är socker, kanel och nötter. 

Jag har också hunnit sticka en julkula

Mönstret finns i boken "Julkulor" och heter "Kors och kringla version2"

Jag och nea har ju som mål att sticka minst en julkula varje år, men nu när jag är klar med min kommer jag ihåg varför det blev hela sju stycken förra året - de är ju så roliga att göra! Så vem vet hur många det blir den här gången?

Och gällande kakorna så är kakbaket långt ifrån avslutat. Pepparkaksdegen ligger i kylen och väntar på att bli utbakad. Kanske ska jag slå till och även göra ett papparkakshus i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar