torsdag 6 april 2017

Träningstights

Jag har sytt mina första träningstights!

Mönstret är sewaholics pacific leggings och jag har haft dem på min att sy lista länge nu.
Jag är väldigt nöjd med resultatet och de är mina nya favoriter på bodybalance och yoga då de är supermjuka, stretchiga och sköna.


Jag gjorde två förändringar:

1. Grenkilen slopade jag. Det behövs ingen modifiering för att ta bort den biten, och anledningen till att jag skippade den var för att passformen var rent fruktansvärd med den.
Jag har googlat lite och vet att minst en person till har haft exakt samma problem med den mönsterbiten, och hon fick också till en bra passform när hon skippade den.


2. Enligt mönstret ska det vara en 6mm bred resår i midjan, men jag använde en 5cm bred istället. 
Det känns som den här bredare gör att de sitter stabilare. MEN, till nästa gång ska jag ändå göra dem tightare i midjan. Det syns inte rås bra på bilderna, men de tenderar att glipa lite.


Jag sydde med wooly polyestertråd och sömmarna är superstretchiga!
Lite pilligt att vinda undertråden för hand, och på en del ställen blev trådspänningen inte riktigt som den skulle, men det syns knappt. Jag irriterar mig mest på den enda sömmen jag råkade sy med fel stygn (sprätta kommer inte på tal), men det syns ju knappt det heller eftersom allt ändå är svart.


Det här var mitt första klädprojekt på min nyservade gamla Husqvarna 2000 och jag tycker att hon gjorde ett riktigt bra jobb! Skulle dock gärna ha ett förlängningsbord till den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar