måndag 8 augusti 2016

Mon Amie

I våras råkade svampen slå sönder en Mon Amie kopp.
Istället för att slänga skärvorna tog jag hand om dem och tänkte att jag skulle göra lite roliga saker med dem. Hade sett olika varianter av smycken av porslinskärvor och oavsett mönster, form och storlek på skärvorna kan man göra fina saker.


Jag införskaffade mig en kakeltång, slippapper och ringstommar och satte igång.

Den här ringen blev första projektet och den gav jag bort i födelsedagspresent till nea. Jag är mycket nöjd, och det verkar nea också vara.

Ytterligare en är på gång, den här gången till mig själv.

Det är ett ganska enkelt pyssel, men krossat porslin är vasst vilket jag fick erfara när jag var i full gång att forma en bit med kakeltången och skärvan slant rakt in i handflatan. Ett litet tips är att använda handskar. Skyddsglasögon är också ett hett tips då små flisor lätt flyger lite varstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar