torsdag 31 oktober 2013

Cirkelklänning

Senast jag var på stoff och stil snubblade jag över det här fantastiska tyget med svart bakgrund och vita cirklar. Jag var bara tvungen att köpa med mig några meter.
Och vad syr man av ett ett sådant tyg?
En klänning såklart!


Mönstret är Retro Butterick 5748.
Jag har haft mönstret ganska länge och har även tyg till en annan version, men jag högg in på det här tyget på en gång.

Kjolen är en fullcirkelkjol, vilket man inte riktigt kan se på mönsterkuvertets omslagsteckning.
Jag sydde version B, kortade kjolen ca 10 cm och flyttade blixtlåset från sidan till mitt bak.
Överdelen är fodrad medan kjolen är ofodrad. Dels hade jag inte tillräckligt med fodertyg till kjolen, men eftersom tyget är tjockt nog att inte vara genomskinligt så tyckte jag att det inte gjorde så mycket, plus att det är ganska skönt att slippa fålla två cirkelkjolar (fållade på maskin, men det tar ju ändå en stund att ta sig runt hela kjolen).




Blixtlåset sydde jag i vanlig ordning i för hand, tycker det är smidigast så.

Som ni ser har jag fått en ny kompis i syhörnan.
Jag hittade henne på Åhléns och slog till eftersom jag länge har velat ha en provdocka.
Vi delar inte alls samma mått, hon är över lag mindre än jag men eftersom allt jag syr är lite för stort för henne så blir det ju inga problem att klä på henne inför en fotosession.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar