tisdag 15 januari 2013

Sassy Librarian Blouse

Årets första plagg blev en blus. Min första blus.

Jag älskar tyget, kragen och knapparna. 
Passformen är jag däremot inte nöjd med, men jag får ju lite skylla mig själv eftersom jag inte sydde något provplagg först utan gav mig rakt på att klippa i det fina tyget. 


Mönstret heter "Sassy Librarian Blouse" man kan köpa videokursen på craftsy.
Några justeringar har jag gjort. Eftersom det mina kroppsmått inte håller sig inom en och samma storlek så var jag som vanligt tvungen att rita om mönstret lite för att ens ha en möjlighet att få ett passande plagg i slutändan. Jag började med storlek 4 upptill och från midjan ner drog jag om kurvan tills jag nådde storlek 16. Axlarna hade nog mått bra av en aning mer utrymme och ärmhålen borde varit lite större och trots att bystmåttet stämde EXAKT med måttabellens storkel 4 blev blusen alldeles för stor där. Eller snarare för stor precis bredvid bysten. Vid midjan hade jag absolut kunnat sy en storlek mindre medan blusen är alldeles lagom stor nertill.

På framsidan har jag gjort vecken 1dm längre än mönstret anger för att forma midjan lite mer och för att blusen inte skulle bli så extremt pösig över bysten. Det hjälpte en aning.


I ryggen har jag inte gjort några ändringar.

Förutom passformen är det två saker jag inte är nöjd med: knapphålen och ärmarna.
Men det är inget jag tänker visa detaljbilder på eller säga något mer om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar